Система уроків по темі розмноженя і розвиток рослин

25.02.2016 22:49

Система уроків по темі розмноженя і розвиток рослин

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель біології

ЗОШ І-ІІІст. с.Старий Загорів

Полюх Аліна Василівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                           Урок 21

Тема: Способи розмноження рослин. Вегетативне розмноження.

Мета: ознайомити учнів з основними типами розмноження рослин, показати його значення для дикоростучих і культурних рослин.

Обладнання: бульби картоплі, цибулини, кореневища рослин, гербарні зразки суниці, таблиці.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

   (Біологічний диктант)

1.     Збільшувальні прилади це………

2.     Рослинна клітина складається з……..

3.     Рослинні тканини це ……..

4.     Пластида це………

5.     Вегетативні органи це…………

6.     Генеративні органи це……….

7.     Типи кореневих систем………

8.     Бруньки бувають……

9.     Зони кореня……..

10.   Внутрішня будова стебла……..

11.  Зовнішня будова листка…..

12.   Внутрішня будова листка…..

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Способи розмноження рослин. (Розповідь вчителя).

-         статеве розмноження.

-         нестатеве.

-         вегетативне розмноження.

-         розмноження спорами.

-         клонування рослин.

2. Вегетативне розмноження. (Розповідь вчителя)

IV. Узагальнення вивченого на уроці.

 (Виконання практичної роботи №1. Інструктивна картка в зошиті для лабораторних робіт)

V. Д/з. Опрацювати відповідний § підручника.

 

 

 

 

 

Урок 22

Тема: Розмноження спорами.

Мета: Ознайомити учнів з особливостями розмноження рослин спорами на прикладі папороті; вивчити значення цього виду розмноження для рослин; виховувати небайдуже ставлення до природи.

Обладнання: таблиці.

Хід роботи

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда)

1.     Що таке розмноження?

2.     Що органом розмноження?

3.     Що таке брунька?

4.     Які бувають бруньки?

5.     Що таке вегетативне розмноження?

6.     Назвіть приклади вегетативного розмноження та види.

7.     Як ви думаєте чим відрізняється вегетативне розмноження від статевого розмноження?

8.     Які види вегетативного розмноження – природні, а які штучні?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Чи були ви в лісі, якщо були, то всі звертали увагу на рослину, яка називається щитник чоловічий. Думаю, що кожен брав її в руки із внутрішньої сторони є коричневі горбики. Що ж, це? Про це ми з вами дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.     Що таке спори? (Розповідь вчителя)

2.     Будова спорангія. (Розповідь вчителя з елементами бесіди)

3.     Висівання спор. (Розповідь вчителя)

4.     Гаплоїдні і диплоїдні клітини. (Розповідь вчителя)

5.     Спорофіт і гаметофіт. (Розповідь вчителя).

V.  Узагальнення вивченого на уроці.

Дати визначення біологічним поняттям:

-         розмноження;

-         види розмноження;

-         спори;

-         гамети;

-         спорофіт;

-         гаметофіт;

VI. Д/з. Опрацювати відповідний § підручника. В зошиті замалювати спори на листку папороті.

 

Урок 23

Тема: Розмноження квіткових рослин.

Мета: Ознайомити учнів з особливостями статевого розмноження у квіткових рослин; показати його значення у природі й використання людиною для виведення нових сортів рослин; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання:муляжі квіток,таблиці,зошит,підручник.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.     Що таке спорофіт?

2.     Що таке гаметофіт?

3.     Що собою являє спора? Де розміщуються спори?

4.     Що таке вегетативне розмноження?

5.     Які ви знаєте види вегетативного розмноження?

6.     Які ви знаєте типи бруньок? Яка між ними різниця?

ІІІ. Мотивація навчального діяльності.

Ви проходите повз квітку! Нагніться, подивіться на дива яке ви раніше бачити не могли ніде. Вона вміє таке, що ніхто на Землі не вміє. Це слова вченого Солоухіна.

IV. Вивчення нового матеріалу.(Бесіда)

-         Які вегетативні органи рослин вам відомі?

-         Які органи-генеративні?

-         Що вам відомо про розмноження квіткових рослин?

-         Яка роль  генеративних органів?

1.     Запилення – це процес перенесення пилку.

Види запилення. (Розповідь вчителя, складання схеми в зошиті,обговорення презентації).

2.     Запліднення – це злиття чоловічої та жіночої статевих клітин. Історія відкриття запліднення у покритонасінних рослинних, роль професора Навашина (1898р.)— відкриття подвійного запліднення.

(Самостійне складання схеми).

3.     Біологічне значення запліднення (Бесіда)

V. Узагальнення вивченого на уроці.

1. Що  таке запилення?

2. Які види запилення ви знаєте?

3. Хто відкрив подвійне запліднення?

VI. Д/з. Опрацювати відповідний § підручника.

 

 

 

 

 

 

 

Урок 24

Тема: Життєвий цикл рослин.

Мета: Закріпити знання про статеве і нестатеве розмноження рослин; ознайомити учнів із поняттям життєвого циклу та чергування поколінь.

Обладнання: таблиці.

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

(Біологічний диктант)

1.     Вегетативне розмноження – це розмноження, що здійснюється……….(частинами тіла)

2.     Способи вегетативного розмноження …………(відводками вусами, кореневищами, бульбами, шишками)

3.     Клітина з одинарним набором хромосом………(спора)

4.     Є клітини гаплоїдні, а є ……(диплоїдні)

5.     Утворення гамет, їх злиття в зиготу і утворення зародка це……..(статеве розмноження)

6.     Спори дозрівають у ….(коробочках, полосках,спорангіях).

7.     У моху спори дозрівають  в ……(коробочці)

8.     У папороті спори дозрівають………(з внутрішньої сторони листка)

9.     У хвоща спори дозрівають у ………(спороносному колоску).

10.                       Чоловічі статеві клітини ………(спермії).

11.                        Жіночі статеві клітини  ………(яйцеклітини).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Мотивація навчальної діяльності.

Двічі – тричі на століття в Центральному Китаї починають квітнути мільйони бамбукових дерев. Потім вони утворюють насіння і гинуть. Одне – єдине цвітіння бамбука – це закономірний епізод завершення життя рослини.

1.     Що таке життєвий цикл. (Розповідь вчителя)

2.     Життєвий цикл папороті. (Розповідь вчителя). Учні замальовують життєвий цикл мохоподібних і пояснюють.

3.     Життєвий цикл хвощеподібних. (Розповідь вчителя)

4.     Чергування поколінь. (Розповідь вчителя).

IV. Узагальнення вивченого на уроці.

1.     Хто належить до однорічників?

2.     Що таке життєвий цикл?

 

 

 

 

 

Урок 25

Тема: Квітка-генеративний орган. Суцвіття.

Мета: Ознайомити учнів з будовою та різноманітністю квіток, суцвіть; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: муляж квітки, таблиці,малюнки,фото.

Хід уроку

. І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (Бесіда)

1.     Що таке життєвий цикл?

2.     Як здійснюється життєвий циклу моху, хвоща?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

                  Доброго дня, вам, любі друзі!

Вітаю Вас в чудовий час.

Уже кучерява жовта осінь

Ось щойно відійшла від нас

Зима, морози, заметілі –

Все кличе ось, на зміну їй,

Й небесні простирадла білі

Легенько стелить по землі.

Та хай оці чудові квіти

Зігріють ніжністю серця.

Послухайте, уважно, діти,

Урок з початку до кінця.

Емоційний прийом  «Побажання»

Учні, які сидять за однією партою, простягають руки, і посміхаючись, бажають один одному: «Нехай твої мрії здійснюються».

IV. Вивчення нового матеріалу:

1.     Будова квітки (Розповідь з використанням таблиць та муляжа).

2.     Різноманітність квіток:

а) двостатеві, одностатеві, нестатеві.

б)однодольні та дводольні рослини.

 3. Види суцвіть та їх біологічне значення.

V. Узагальнення вивченого на уроці. (Виконання лабораторної роботи №9)

VI. Д/з. Опрацювати відповідний § підручника. Замалювати будову квітки та підписати її частини.

 

 

 

 

Урок 26

Тема: Запилення, пристосування до запилення.

Мета: Сформувати уявлення про запилення у квіткових рослин, як етап статевого розмноження; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: муляж квітки, таблиці.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.(Самостійна письмова робота)

Завдання 1. Випишіть номери суцвіть, а пору номери рослин, які мають такі суцвіття.

1.     Китиця                                                    1. Груша

2.     Зонтик                                                     2. Черемха

3.     Складний зонтик                                  3.Примула

4.     Кошик                                                      4. Подорожник

5.     Колос                                                       5.Кульбаба

6.     Складний колос                                    6. Береза

7.     Щиток                                                      7. Пшениця

8.     Волоть                                                     8. Овес

9.     Сережка                                                  9. Морква

1 2 3 4 5 6 7 8 9

2 3 9 5 4 7 1 8 6

Завдання 2. Дати відповідь на питання:

-         Які основні частини квітки

-         Яка будова тичинки, її значення?

-         Яка будова маточки, її значення?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.     Запилення. Основні типи запилення (Бесіда)

2.     Види, перехресного запилення (Розповідь вчителя і складання схеми)

Типи запилення

                         Самозапилення

                  Перехресне

                                                            Природне                  Штучне

1) вітром                    (здійснення людиною)

2) комахами

3) водою

4) птахами

3. Особливості квітів перехреснозапильних росли: запах, колір. Особливості пилку. ( Розповідь вчителя).

4. Самозапилення (Бесіда)

IV. Узагальнення вивченого на уроці. (Бесіда)

1.     Що таке запилення і яке його значення?

2.     Назвіть два основні типи запилення?

3.     Способи перехресного запилення. (Приклади)

4.     V.Д.з Опрацювати §36.

Урок 28

Тема: Насінина і плід. Проростання насіння, умови його підростання.

Мета: Ознайомити учнів з будовою різних насінин і плодів, з їх розмаїтістю; вивчити головні умови необхідні для проростання насіння.

Обладнання: таблиці, насіння квасолі, пшениці.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Діти, перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу, давайте пригадаємо, як відбувається процес запліднення?

( Біологічний диктант)

Потрапивши на приймочку маточки, пилкове зерно проростає, утворюючи пилкову трубку, яка росте в бік зав'язі.

У пилковій трубці знаходяться два спермії, і коли, пилкова трубка доростає до зав'язі, один із сперміїв зливається з яйцеклітиною, а другий зливається з (центральною клітиною). Від першого злиття утворюється (зародок), а від другого запасаюча тканина.

Насінний зачаток після запліднення перетворюється на насінину.

( Під час перевірки знань бажаючі біля дошки на таблиці показують процес запліднення).

ІІІ.  Вивчення нового матеріалу.

1.     Будова насінини. (Розповідь вчителя)

-         Однодоль і дводольні

-         будова сім'ядолей

2.     Що таке плід? ( Розповідь вчителя)

3.     Набухання і проростання насіння (Розповідь з елементами бесіди)

4.     Схожість насіння (Розповідь вчителя)

5.     Як проростає насіння (Розповідь вчителя)

IV. Узагальнення вивченого на уроці. Гра «Вірю – не вірю»

-         Кожна насінина має ендосперм (ні)

-         Дводольні мають одну сім'ядолю (ні)

-         Зароди має зародковий корінець, стебло, бруньку, сім’ядолю (так)

-         Спочатку під час проростання з'являється зародкове стебельце (ні)

-         Однодольні мають одну сім’ядолю ( так)

-         До складу насіння входять органічні і неорганічні речовини (так)

-         Для проростання насіння достатньо води і тепла (ні)

-         Проростає все насіння, яке ми висіваємо

-         Період спокою забезпечує дозрівання насіння (так)

V. Д/з. Опр. відпов. § підручника

 

 

Урок 29

Тема: Розмаїтість плодів. Поширення плодів і насіння.

Мета: Ознайомити учнів з різноманітністю плодів і насіння, зі спеціальними пристосуваннями для поширення; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: колекція плодів, таблиці.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

    (Термінологічний диктант)

1.     Як називається запліднення у квіткових рослин? (подвійне)

2.     Куди потрапляє пилок під час запилення? (на приймочку маточки)

3.     На що після запліднення перетворюється яйцеклітина? (на зародок)

4.     Плід – це ….( генеративний орган, що утворюється після запліднення)

5.     В насінині першим проростає….(зародок, корінець)

6.     Чим вкрита насінина ззовні (насіниною шкіркою)

7.     Хто з вчених відкрив подвійне запліднення?

8.     Умови проростання насіння (тепло, волога, світло, повітря)

9.     Що утворюється в процесі злиття спермія і яйцеклітини? (ендосперм)

10.                Як називається зародкові листочки насінини? (сім'ядолі)

11.                Що утворюється після злиття двох гамет? (зигота)

12.                За будовою насінини рослини поділяються на…(однодольні і дводольні)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Плоди сухі і соковиті, однонасінні і багатонасінні.

(Розповідь вчителя, складання схеми)

Плоди

                               Сухі                                                          Соковиті

Розкривні             Нерозкривні        Прості                        Складні

1.     Коробочка      1. Горіх                 1. Кістянка               1.Супліддя

2.     Листянка         2. Сім'янка           2. Ягода                   2. Багатокістянка.

3.     Біб                     3. Зернівка                                               

4.     Стручок            4. Горішок

5.     Стручечок       5. Крилатка

         2.Поширення плодів і насіння. (Розповідь з елементами бесіди на складання схеми)

Способи поширення плодів і насіння.

Саморозкидання                            Водою                             Птахами     

                                 Вітром                           Людиною                            Тваринами

3.Біологічне значення плодів і насіння. (Розповідь вчителя з елементами бесіди).

IV . Узагальнення вивченого на уроці. (Виконання лабораторної роботи №10).

V. Д/з. Опрацювати відповідний § підручника .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 30

Тема: Основи систематики. Основні поняття.

Мета: Ввести поняття систематики; розглянути основні одиниці класифікації; ознайомити учнів із сучасною системою організмів; виховувати небайдуже ставлення до природи.

Обладнання: таблиці, визначні картки.

Хід уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.     (Бесіда за запитаннями)

1.     Що таке плід?

2.     Яку будову має плід?

3.     Що таке оплодень? Яке його значення?

4.     Чим сухі плоди відрізняються від соковитих?

5.     Яке значення методів у житті рослин?

2.     «Експрес-контроль» - із запропонованих плодів виберіть:

           І-В-сухі поди;  ІІ-В-соковиті плоди.

1.     Ягода;                    6. Листянка;                11.Суниця;

2.     Гарбуз;                  7. Багатокістянка;      12.Сім'янка;

3.     Біб;                         8. Стручок;                   13. Горіх;

4.     Кістянка;               9. Яблуко;                     14.Померанець;

5.     Коробочка;         10. Зернівка;                 15. Стручечок;

Із запропонованого переліку рослин виберіть рослини:

          І - В – із соковитими плодами

          ІІ – В- із сухими плодами.

1.     Блекота;                 5. Капуста;                 9. Соняшник;          13. Клен;

2.     Горох;                     6. Редька;                  10. Смородина;      14. Персик;

3.     Яблуня;                   7. Огірок;                   11. Аґрус;                 15. Пшениця;

4.     Вишня;                   8. Мак;                         12. Дуб;

1.Відповідь: І – В – 3, 5, 6, 8, 10, 12, 13, 15

                        ІІ – В – 1, 2, 4, 7, 9, 11, 14.

2.Відповідь: І – В – 1, 3, 4, 7, 10, 11, 14

                        ІІ – В – 2, 5, 6, 8, 9, 12, 13, 15.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

IV. Мотивація навчальної діяльності. (Учитель читає вірш)

Ми сьогодні повинні навчитися класифікувати організми, дати визначення, що таке систематика, хто її основоположник, а також зрозуміти, що ми повинні поважати і цінувати рослини, без яких наше життя втрачає сенс.

Були у матінки природи

Дві донечки такої вроди:

Хто їх побачив хоч на мить –

Не зміг забуть і розлюбить.

Зеленооку звали Флора,

У неї очі наче зорі.

Завжди замріяна, тендітна,

Ласкава, ніжна та привітна.

А Фауна швидка як вітер,

Могла за птахами летіти,

І за оленями стрибати,

Та з білочками пустувати. 

Обидві світ живий любили,

Відтак його боготворили.

То ж вирішила мудра мати

В придане їм дарунки дати.

Мрійливій Флорі – світ рослинний,

А жвавій Фауні – тваринний

Щоб берегли і доглядали

Від усього злого захищали

Живуть в легендах і понині

Живого світу дві богині.

1.Систематика – біологічна наука, яка вивчає і впорядковує природну систему сучасних і вимерлих видів поділяє їх на певні систематичні групи (таксони). Таксони – одиниці класифікації о – мів.

 

- Царство                        Рослини

- Відділ                            Покритонасінні

- Клас                               Однодольні

- Порядок                       Злакоцвіті

- Родина                          Злакові

- Рід                                   Пшениця

- Вид                                  Пшениця м'яка

2. Поділ на класи(Розповідь вчителя з елементами бесіди).

     3.Поділ на нижчі і вищі рослини (Розповідь вчителя з елементами бесіди).

V.Узагальнення вивченого на уроці(Робота з картками).

Розписати за таксономічними одиницями рослину,

 

 

зображення якої ви бачите на своїй карточці.

.VI.Д\з Опрацювати відповідний параграф підручника. Розписати за таксономічними одиницями рослину(на вибір).